דלג לתוכן הראשי

איך משלבים בין תמ"ל למוצקים

image alt
איך משלבים בין מוצקים לתמ"ל וממה כדאי להתחיל?
קשה מאוד להתעלם מהפרצוף של הזאטוט, במיוחד כשהוא רואה אותך אוכלת מזונות עשירים ומעוניין גם לגוון את עולמו הקולינרי. אם גם לך יש דילמות לגבי המעבר בין חלב אם/תמ"ל למוצקים, ובכלל איך לשלב בין השניים, את כל התשובות תמצאי ממש כאן.

#מתחילים
חלב אם ותמ"ל לא יישארו לנצח מזונו של הזאטוט, אבל השאלה היא מתי מתחילים? אז נסביר שעל פי המלצת משרד הבריאות, כבר מגיל 6 חודשים אפשר לשלב במזון התינוק אוכל מוצק כמו פירות וירקות. את השילוב אפשר לבצע בהדרגה, על מנת לאפשר למערכת החיסונית שלו להתמודד עם האוכל החדש. מובן שניתן לשלב בין לבין דייסות, חלב אם או תמ"ל.

#מוכנים
יש כמה סימנים שמראים לנו האם התינוק מוכן למוצקים. חשוב להמתין לסימנים הבאים עליהם נפרט מייד, כיוון שחשיפה למזונות מוצקים בשלב שבו התינוק אינו בשל ולא מביע עניין או סקרנות, עשויה להיות מתסכלת עבורו וליצור חוויה לא נעימה, אבל לא רק לתינוק, אלא גם לך. את הסימנים תוכלי לראות כבר לקראת גיל 6 חודשים (ולעיתים קצת לפני). הסימנים הם:
  • הכנסת הידיים או חפצים/צעצועים לפה.
  • התינוק מביע עניין סביב אנשים אוכלים ומנסה להושיט ידיים.
  • התינוק יפתח את פיו אם תגישי אליו כפית עם אוכל.
  • התינוק מצליח לשבת בצורה יציבה.
חשוב להבין שמרבית מהתינוקות כבר בגיל 5 חודשים מוכנים למעבר לאוכל מוצק, אך ישנם כאלה שגם בגילאי 6-7 חודשים עדיין יסרבו. בכל מקרה, תני לו לטעום מזון רך כמו פירה לדוגמה ובדקי אם הוא מעביר את האוכל עם הלשון אחורה ובולע. אם כן, בשעה טובה! הוא מוכן למעבר למוצקים.

#סרבנים
כן, יש גם סרבנים שפשוט לא מוכנים להיפרד מהנקה או מהבקבוק, אבל את מתוחכמת יותר מהזאטוט הקטן. תכל'ס אפשר להבין אותו, נוח ונעים לו ושינויים הם לא פשוטים, גם לנו כבוגרים. אם ניסית לתת לתינוק אוכל והוא פלט אותו החוצה, אל תתייאשי. נסי בעוד כמה ימים לתת לו שוב ושוב, או גווני את האוכל ותני לו מזון מתוק כמו פירות, בטטה וכו'.
סטייקים ימתינו קצת. סבבה?
טוב, אז כמובן שמזונות כבדים כמו בשרים והקציצות של אמא או סבתא ימתינו, אבל אפשר להתחיל עם מזונות רכים המתאימים לגילם כמו דייסות, מעדנים, מחית פירות, ירקות מבושלים וכו'. בהמשך אפשר לשלב גם עוף טחון, בקר, דגים, קטניות ומאכלים דומים. מומלץ לנסות בכל פעם לתת לתינוק מזון אחר כדי לבדוק תגובות אלרגיות.

#משלבים
כפי שאמרנו, מומלץ להתחיל עם טעימות, שזהו שלב חדש של למידת מיומנויות חדשות. בשלב הראשון של הטעימות, התינוק לא מייחס חשיבות לשובע, ולכן חשוב להתחיל בכמויות קטנות על מנת לחשוף אותו למוצקים ולאפשר למערכת העיכול שלו "לעכל" תרתי משמע אוכל חדש. בשלב הראשון מומלץ להתחיל ב- 2-3 כפיות  ביום ובהמשך לעלות בהדרגה.

את הטעימות מומלץ לתזמן בין ארוחות ההנקה או התמ"ל בצורה זו:
  • הציעי לו טעימות שעה לפני זמן האכלה.
  • הגישי את המזון בשעה שאינו עייף, כך הוא ישתף פעולה.
  • עקבי אחרי הפעולות שלו, האם הוא בולע וכו'.
  • התחילי ממזונות מתוקים יחסית.
ולסיום, זכרי – תהליך המעבר למוצקים עשוי לקחת זמן, ולכן אפשרי לתינוק לייצר חוויית התנסות טובה מבלי להלחיץ אותו או להילחץ בעצמך, כיוון שהוא בקשר עין איתך תמיד ויודע לקלוט מצבי לחץ.

בהצלחה!
ביטול עסקה בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), התשע"א-2010 וחוק הגנת הצרכן, התשמ"א-1981